Barney Wilen «Moshi Too»

barneywillen

Μία δεκαετία μετά την παρουσία του στις ηχογραφήσεις του Art Blakey για το “Les Liaisons Dangereuses” και του Miles για το «Ασανσέρ Για Δολοφόνους», ο γάλλος σαξοφωνίστας Barney Wilen, αποφασίζει στο hangover του Παρισινού Μάη να ταξιδέψει στην Αφρική. Μαζί του η Caroline De Bendern, μοντέλο από τη Βρετανία που με αναπάντεχο τρόπο βρέθηκε μάλλον (και) από τύχη με τη βοήθεια μίας θρυλικής πλέον φωτογραφίας, να είναι το θηλυκό σύμβολο της Νέας Γαλλικής Επανάστασης. Οι δυο τους, βασικά μέλη μίας μεγάλης καλλιτεχνικής παρέας, έχουν προορισμό τη Ζανζιβάρη. Στόχος η πραγματοποίηση μίας ταινίας δρόμου με soundtrack τη μουσική συνεύρεση των δυτικών επισκεπτών με τις τοπικές φυλές. Σε τέσσερα Land Rovers, κινηματογραφιστές και μουσικοί, μαζί με τον εξοπλισμό τους, ξεκινούν το ταξίδι την Άνοιξη του ’69 με σκοπό να επιστρέψουν μετά από ένα εξάμηνο. Η ιστορία στραβώνει, η παρέα χωρίζεται, η ιδέα του film εγκαταλείπεται.

(στο 21.14 η Caroline De Bendern θυμάται το trip)

Δύο χρόνια αργότερα το ζεύγος επιστρέφει στη Γαλλία με περισσότερες από 50 ταινίες στις αποσκευές , γεμάτες από ηχογραφήσεις του με ντόπιους μουσικούς σε χώρες, όπως το Μαρόκο, τη Σενεγάλη, την Αλγερία, το Μάλι, την Άνω Βόλτα και τους υπόλοιπους σταθμούς του ταξιδιού.  Μικρά ηχητικά αποσπάσματα χρησιμοποιεί ο παραγωγός Pierre Barouh στο δίσκο που κάνει o Wilen για την εταιρεία Saravah. Το 1972 κυκλοφορεί το “Moshi”, ένα από τα σημαντικότερα και πλέον σπάνια world jazz albums. Το μεγαλύτερο όμως μέρος των ηχογραφήσεων παραμένει ακυκλοφόρητο. Μέχρι σήμερα. Η Sonorama σε συνεργασία με το γιο του Wilen, επεξεργάζεται τις ταινίες, επιλέγει τις καλύτερες και τις εκδίδει για πρώτη φορά. Τίτλος “Moshi Too”. Ένα 80λεπτο τριπάρισμα, όπου o φευγάτος Coltrane της Impulse συμμετέχει σε αφρικανικά field recordings, παραδοσιακά όργανα και φωνές χορεύουν πάνω σε στιβαρά free kraut grooves, ατέρμονα acid τζαμαρίσματα διαδέχονται afrospiritual κατανύξεις σε ένα μεσμερικό μουσικό καλειδοσκόπιο φτιαχμένο από διπλοτυπίες του “Tago Mago” των Can και του “Pipes Of Pan” του Brian Jones, του “Hear & Now” του Don Cherry και του “Radio Tisdas”. Κυκλοφορεί σε deluxe cd και περιορισμένων αντιτύπων διπλό βινύλιο με download, ανέκδοτες φωτογραφίες και σημειώσεις της Caroline De Bendern.  Drop out now!

wilenbarneybigphoto

Another world premiere from the estate of French jazzman Barney Wilen. A deep journey into the world of his unknown tapes from psychedelic Africa. 80 minutes of previously unreleased recordings from 1969-70, not to be found on the tenor player’s regular “Moshi” album. Dark and trance-like amalgam of Afro blues, acid rock jams, polyphonic rhythms and spiritual jazz influences from the likes of Coltrane or Sanders, mixed with playbacks, noises, ambient sounds, ethnic music and documentary snippets from Algeria, Niger, Burkina Faso and Senegal. Comes as a 6-Page Digipak CD with booklet and limited 2LP vinyl set in gatefold cover, including new sleeve notes and unseen photos from the collection of Caroline De Bendern, icon of May ’68 and Barney’s wife.

MOSHI: trance utterance by the Fullani Bororogi (Niger). “MOSHI is the Bororogi’s way to get rid of the blues, a trance-like state which involves possession by a special demon called MOSHI” (CdB).

In 1969 and 1970, French jazz saxophonist Barney Wilen (1937-1996) travels through Morocco, Algeria, Niger, Mali, Upper Volta (now Burkina Faso) and Senegal to Dakar with a group of musicians and filmmakers. Once a celebrated bebopper in the Fifties, now, at the end of the Sixites, Barney decides to “drop out”. Aboard a brightly coloured Land Rover is his girlfriend and future wife, Caroline De Bendern, model and icon of the May ’68 Paris riots. Moreover, they packed instruments, amplifiers, tape recorders and camera equipment. The goal is to shoot a 35 mm road movie, financed by funds from the new production company “Zanzibar Productions”. After two years, Barney and Caroline return to Europe without a finished movie. However, there are over 50 tapes in their luggage, capturing music and sounds from different stations of their journey recorded on a Nagra tape recorder with people they met along the way.

carolinedebendern

Almost all of these “original African recordings” are unreleased until today and now see the light of day under the title MOSHI TOO. Infected by Pharaoh Sanders and John Coltrane, enthusiastic about jazz-rock and the spontaneous free jazz scene, Barney plays psychedelic desert blues and spiritual Afro Jazz – hypnotic sessions with deep tenor saxophone, funk guitar, bass and drums in a trance-like flow. Occasionally, he works with backing tracks and noise or ambient sounds. In addition, there are documentary recordings of African music and singing groups, of various single traditional instruments such as the balafon, oud or flute and the rhythms and chants of nomadic tribes to the sounds of nature, Muslim prayers or voodoo voices.

Producer Pierre Barouh later uses some brief excerpts from the tapes in a Parisian studio. Collage-like, they serve as the background of the recording sessions for “Barney Wilen – MOSHI”, a recognized landmark on the way to “World Jazz”, released in 1972 on the label Saravah. Short extracts are also included in Caroline and Barney’s film “A L’intention de Mademoiselle Issoufou à Bilma” (1971). “Spare parts of indeterminate origins,” as Jason Ankeney calls these obscure snippets correctly in the All Music Guide. After cancellation of the African project, the tapes have been largely forgotten but kept secure by Barney for future activities. Patrick Wilen finds them at last as he reviews the estate of his late father and, with a clear view on the coils, also remembers his words: “Do something with it!”. In the course of 2012, over several months, the recordings are digitized in Berlin with Nagra and Telefunken tape recorders and compiled unchanged (technically restored and corrected only) for MOSHI TOO. In Order to really understand MOSHI, you can finally experience the music as intense as it was made. Barney’s African dream lives on. (Ekkehart Fleischhammer 2012)

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s