Minstrel Boy & The Gypsy

Bob-Dylan-holding-Double-Elvis-Ferus-Type-at-the-Factory-at-231-East-47th-street-New-York-1965.-600x401

Η φήμη ξεκίνησε από τον Ron Cornelius, τον κιθαρίστα που συμμετείχε στις ηχογραφήσεις των ημερών εκείνων. «Ο Dylan έγραψε το κομμάτι μετά από μία συνάντηση που είχε με τον Elvis στο Vegas». Φωτογραφίες δεν υπάρχουν. Ούτε αποδείξεις βέβαια. Αυτό δεν σημαίνει πως η συνάντηση δεν έγινε. Ξεκινώντας την αναζήτηση στο διαδίκτυο, το νήμα χάνεται γρήγορα. Αυτός είναι ο άλλωστε ο πιο εύκολος τρόπος να χαθείς, δίνοντας ελπίδα σε μία απλή φημή και παρασυρόμενος από το σχόλιο του realbobdylan ή του sniatrababalin756, άνθρωποι που στην πραγματικότητα μπορεί να ονομάζονται John Jones, Αργύρης Καμπούρης, Μαρίκα σκέτο. Στα βιβλία ο Marcus απορρίπτει αυτομάτως ότι έχει γράψει ο Heylin και αντιστρόφως, ο Robert Shelton σφυρίζει αδιάφορα, ο Michael Gray παραθέτει τόσα στοιχεία που τελικά ξεχνάει για ποιο πράγμα θέλει να γράψει, ο Howard Sounes μένει κλειστός στο ράφι. Ακόμα και αν έχει υπάρξει η συνάντηση, μήπως τελικά δεν έγινε αυτή στο Vegas, αλλά σε εκείνη τη “little Minnesota town”, όπου ανατέλει ο ήλιος στο τέλος του τραγουδιού;

Σύμφωνα με τις επίσημες γραφές, ο Elvis εμφανίστηκε ζωντανός επί σκηνής στη Minnesota για πρώτη φορά στις 13 Μαίου του ’56 στο St. Paul. Σκηνές πανικού. Πέρασαν 15 χρόνια μέχρι να επιστρέψει. Οικογένειες. Στις 5 Νοεμβρίου του ’71 έπαιξε στη Minneapolis, στις 2 κ 3 Οκτωβρίου του ’74 πάλι στο St. Paul, στις 16 Οκτωβρίου 1976 στη Duluth, στη Minneapolis την επόμενη μέρα, πάλι Duluth στις 29 Απριλίου του ’77 και για τελευταία φορά στο St. Paul στις 30 Απριλίου του 1977. Όλες οι μέρες ήταν τυπικά ελεύθερες δισκογραφικών ή συναυλιακών υποχρεώσεων για τον Dylan. Ε, και;

Δεν υπάρχει δήλωση του Elvis που να λέει πως έχει ποτέ συναντηθεί με τον Dylan. Εκτός και δεχτούμε ως τέτοια τα λόγια που είπε επί σκηνής σε μία από τις βραδιές του 1970 στο Vegas: “My mouth is so dry it feels like Bob Dylan spent the night in it”.

Στο Chronicles ο Dylan, αν και αφιερώνει το ένα από τα πέντε μόλις κεφάλαια του βιβλίου στο New Morning και την περίοδο εκείνη, δεν γράφει λέξη για την φημολογούμενη συνάντηση. Μέσα στα χρόνια κάπου είχε δηλώσει, «δεν έχω συναντήσει τον Elvis, γιατί δεν ήθελα να συναντήσω ποτέ τον Elvis.» Ο ίδιος είχε πει το προφανές:  “When I first heard Elvis Presley’s voice I just knew that I wasn’t going to work for anybody and nobody was going to be my boss. Hearing him for the first time was like busting out of jail.”

Μία εκδοχή λέει πως το χειμώνα του ’70 ο Dylan και η σύζυγος βρέθηκαν στο Las Vegas, στην αναζήτηση που έκαναν για να μετακομίσουν οικογενειακώς κάπου στη Nevada. Ένα βράδυ πήγαν στο International Hotel, όπου για ένα μήνα έκανε συναυλίες ο Elvis. (Από αυτές του τριημέρου 17-19 Φεβρουαρίου είναι οι ηχογραφήσεις του “On Stage”.) Μετά το τέλος της συναυλίας ο Dylan πήγε να συναντήσει το ίνδαλμά του.

Ενδελεχής έρευνα ωρών μας οδήγησε στο συμπέρασμα, στο οποίο θα φτάναμε και χωρίς να ψάξουμε ούτε ένα λεπτό: Ο Dylan συνάντησε τον Elvis το Φεβρουάριο του 1970. H μετακόμιση ήταν μία δικαιολογία. Ο μικρός πήγε στο Vegas για να τον δει. Τα περιθώρια είχαν στενέψει αρκετά. Χρειαζόταν βοήθεια. Μία ιδέα πως να βγει από τη δύσκολη θέση στην οποία είχε βρεθεί. Μία διέξοδο. Παρακολούθησε τη συναυλία. Μετά πήγε στο δωμάτιο. Πίσω από την κουρτίνα που είχε φτιάξει ο Elvis με αμέτρητα καπάκια από το αγαπημένο του Mountain Valley Water. Εκεί έγινε περίπου ότι αφηγείται στο “Went to see the Gypsy”. Χρρρρρρτσχτσχχχχχφφφφφφσσσςςς….

Bob aka Minstrel Boy: Καλησπέρα

Elvis aka King aka Gypsy King: Καλώς τον.

MB: Είμαι ο ..

GK: Ξέρω ποιος είσαι. Πέρνα μέσα. Είσαι καλά;

MB: Ευχαριστώ. Μήπως ενοχλώ; Έχετε κόσμο βλέπω. Σκοτεινά είναι εδώ μέσα.

GK: Μην φοβάσαι. Έλα. Τι θέλεις;

MB: Δεν ξέρω. Αυτό είναι το πρόβλημα.

GK: Θα το λύσουμε. Πρώτα όμως θέλω να μου πεις για τη φωνή.

MB: Αυτή που παίρνω ή αυτή που δίνω;

GK: Κάνε γαργάρες. Βοηθάει. Θα γίνουν οι δύο, μία. Ξεκίνησες καλά με το μαλλί. Ρίξε και ένα ξύρισμα.

ΜΒ: Τι απάντηση είναι αυτή;

GK: Πρόσεχε τις παρέες σου.

MB: Μα, δεν έχω παρέες. Με τη γυναίκα είμαι συνέχεια. Μία καλύβα θέλω να φτιάξω εκεί στη Γιού-Τα και να έχω τα παιδάκια να τρέχουν στα πόδια μου και να με φωνάζουν μπαμπάκα. Αυτή δεν είναι τελικά η ουσία;

bobwifekids

GK: Νεαρέ η παρέα σου με τον Johnny C σε οδηγεί σε περίεργα μονοπάτια. Μπορεί να τον βλέπεις έτσι στο εξοχικό, όμως μην ξεχνάς. Ο τύπος καθάρισε ένα δυστυχή στο Ρί-Νο, απλά και μόνο για να τον δει να πεθαίνει.

MB: Νομίζω πως ζαλίζομαι. Λέω να βγω έξω να πάρω λίγο αέρα.

GK: Θα βρεις κάτω μία μικρούλα. Θα σε στείλει πίσω. Μην γυρίσεις. Θα λείπω.

MB: Μα ήρθα μέχρι εδώ για να μιλήσουμε. Είμαι μεγάλος θαυμαστής Σας και πιστεύω θα με βοηθήσετε να αντιμετωπίσω το φ.

GK: Το φόβο σου; Να σε πάρω μακριά του, να σε βοηθήσω να περάσεις μέσα από τον καθρέφτη. Στην επόμενη πίστα. Διάσταση, όπως το λέτε εσείς.

MB: Ε..μα πως τα ξέρετε αυτά;

GK: Τα γράφεις στο τραγούδι σου.

MB: Ποιο τραγούδι;

GK: Μάλλον άργησες. Αυτός ο χρόνος συνεχώς με μπερδεύει. Το μέλλον περνάει τόσο γρήγορα. Σε λίγες μέρες το τραγούδι σου είναι έτοιμο.

MB: Ναι, και εγώ το παθαίνω αυτό με το χρόνο. Περνάει τόσο αργά, όταν είσαι χαμένος σε ένα όνειρο. Και με τα πρόσωπα μπερδεύομαι. Όλα θα πάνε καλά.

GK: Αυτή είναι δική μου ατάκα. Όμως δεν θα μπορώ να τη λέω για πολύ ακόμα. Συνέχισε στο δρόμο. Αύριο πάλι θα βγει ο ήλιος από την Ανατολή.

ΜΒ: Θα τη φτιάξω την καλύβα;

GK: Ξεκίνα με κάτι πιο εύκολο.

ΜΒ: Η Σταχτοπούτα είναι εύκολη.

GK: Ζωγραφίζεις;

MB: Έχω κάνει το εξώφυλλο ενός δίσκου. Να κάνω ενός ακόμα;

GK: Κάνε ένα πορτρέτο. Πες πως είναι το δικό σου.

MB: Δεν θα τους αρέσει. Δεν τους αρέσει αυτό που είμαι τώρα.

GK: Μπίνγκο!

ΜΒ: Αιώρα.

GK: Τραγούδα. Παλιά, καινούργια, δικά σου, άλλων, άλλων που θα πεις πως είναι δικά σου, κόλλα και ότι κολλάει, βάλε μαζί και ότι δεν κολλάει. Θα τα καταφέρεις.

MB: Θα με μισήσουν. Θα με θάψουν. Θα με αφήσουν επιτέλους στην ησυχία μου.

GK: Ναι. Και μετά από 40 χρόνια, μπορεί και περισσότερα, θα ζωγραφίσεις ένα άλλο πρόσωπο και θα ξαναβγάλεις τα ίδια τραγούδια και μερικά ακόμα και όσα θα κολλάνε, μα και μερικά που δεν θα κολλάνε. Και οι ίδιοι, μαζί με τα παιδιά τους, θα σε αποθεώσουν. Θα έρθει η μέρα που όλα θα είναι διαφορετικά. Όταν θα ζωγραφίζεις το αριστούργημά σου.

ΜΒ: Ευχαριστώ πολύ. Τι θα κάναμε χωρίς Εσάς. Δεν θα ξεχάσω ποτέ την πρώτη φορά που Σας άκουσα. Ήταν

GK: Απόδραση από τη φυλακή, ε;

MB: Ναι! Ακριβώς αυτό! Θα το θυμάμαι να το λέω.

GK: Πες το, όταν φύγω.

ΜΒ: Που θα πάτε; Πότε; Αύριο;

GK: Μικρέ πολλά ρωτάς. Πήγαινε τώρα. Πρέπει να ξεκουραστώ. Είναι μακριά το αύριο. Μην ανυσηχείς. Ακόμα και όταν θα έχω φύγει, θα είμαι πάντα εδώ. Ποτέ δεν θα σας αφήσω μόνους. Θα τρέχετε γύρω στα πόδια μου και θα με φωνάζετε μπαμπάκα. Ναι, αυτή είναι η ουσία.

elvis & fans

Went to see the gypsy
Stayin’ in a big hotel
He smiled when he saw me coming
And he said, “Well, well, well”
His room was dark and crowded
Lights were low and dim
“How are you?” he said to me
I said it back to him

I went down to the lobby
To make a small call out
A pretty dancing girl was there
And she began to shout
“Go on back to see the gypsy
He can move you from the rear
Drive you from your fear
Bring you through the mirror
He did it in Las Vegas
And he can do it here”

Outside the lights were shining
On the river of tears
I watched them from the distance
With music in my ears

I went back to see the gypsy
It was nearly early dawn
The gypsy’s door was open wide
But the gypsy was gone
And that pretty dancing girl
She could not be found
So I watched that sun come rising
From that little Minnesota town

Οι στίχοι είναι από το επίσημο site του Bob Dylan. Οι τρεις εκτελέσεις έχουν διαφορές στους στίχους, όπως και στην ερμηνεία. Στην πρώτη ο Dylan συνοδεύεται από τον David Bromberg στην κιθάρα, στη δεύτερη είναι μόνος στο πιάνο. Οι δύο πρώτες είναι από το «Another Self Portrait», η τρίτη από το «New Morning».

One response to “Minstrel Boy & The Gypsy

  1. Everybody must get stoned.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s